Gymnasiumactiviteiten 2016-2017

Paleis op de Dam
Afgelopen vrijdag 28 oktober ging G4 naar het Paleis op de Dam. Met de trein gingen we naar Amsterdam en vanaf het CS liepen we naar het paleis. In het paleis kregen we in twee groepen een rondleiding, waarbij verschillende vertrekken en versieringen werden toegelicht. Zo kwamen we onder andere in de vierschaar en in de burgerzaal en bekeken we allerlei reliëfs die verwezen naar goden en verhalen uit de Klassieke Oudheid. Omdat de stad Amsterdam zich heel belangrijk voelde in de 17de eeuw door de handel over de hele wereld, gebruikte ze de oudheid om dat te laten zien.
De twee rondleiders waren erg te spreken over wat onze leerlingen al wisten en lieten hen ook een en ander vertellen en aanwijzen. Dus daar waren wij, leraren, weer trots op. Na het bezoek aan het paleis hebben de leerlingen nog een korte wandeling  door de stad gemaakt, waarbij ze selfies moesten maken van classicistische gebouwen.
Het was een leuke dag; het was alleen jammer dat Annick door haar enkel ging en alleen de dokterspost op Amsterdam CS en het OLVG van binnen heeft gezien (met de heer Bijvoet).

Bedrijfsbezoek van eg3a bij Royal Haskoning D.H.V.
In het kader van de Oriëntatie op Studie en Beroep (OSB) is klas eg3a op 27 oktober op bedrijfsbezoek geweest bij Royal Haskoning D.H.V. Tijdens dit bezoek vertelden drie enthousiaste, jonge werknemers van het bedrijf over hun startende carrière en de studie die ze daarvoor hadden gevolgd. Voor de leerlingen was dit een mooie eyeopener: misschien sta ik daar over tien jaar wel! Tijdens het bezoek werd ingegaan op de vaardigheden van leerlingen en vaardigheden die nodig zijn voor een loopbaan bij een technisch bedrijf. Conclusie van de leerlingen: er zijn veel meer banen in de technische sector dan we dachten!

Impressie Romereis oktober 2016

Zaterdagmorgen, 8 oktober om 03.30 uur, vertrokken we per bus vanaf school naar Rotterdam Airport, het begin van zes dagen Rome. We kijken terug op een heel leuke reis. Het begon al muzikaal op het vliegveld van Rome, Fiumicino, waar een aantal leerlingen achter de vleugel kroop en tijdens het wachten op de koffers de hal vulde met mooie muziek.
De dagen waren gevuld met het bezichtigen van al dan niet kapotte overblijfselen van vroeger tijden, maar er was ook tijd voor gezelligheid tijdens de lunches en maaltijden en ’s avonds (’s nachts) in het hotel. Dat de stroom het twee dagen niet (goed) deed in het hotel was wel weer jammer, omdat daardoor de mobieltjes niet opgeladen konden worden.
Kortom, toen we vrijdagmorgen om 00.30 uur weer bij school terugkwamen waren we moe, maar heel tevreden over de leuke week én de leuke groep.