Gymnasiumdag vrijdag 1 juli 2016
Op vrijdag 1 juli hebben de klassen 1, 2 en 3 gymnasium de jaarlijkse gymnasiumdag gehad. Dit keer hebben de leerlingen in de ochtend in groepjes gewerkt aan animatiefilmpjes. Met behulp van allerlei groenten, de mobiele telefoons en een stop-motion-app maakte iedere groep een hoofdstuk uit de Odyssee van Homeros. De Griekse held Odysseus werd uitgebeeld als een aubergine, die allerlei andere groente tegenkwam voor hij eindelijk zijn trouwe Penelope (een witlof, geloof ik) weer in de armen kon sluiten.
De geplande picknick werd vanwege het weer omgezet in een lunch binnen school. Daardoor was er een beetje teveel tijd over voordat het filmpje was afgemonteerd. De leerlingen hebben klassieke spelletjes gedaan en naar een deel van een echte film over Odysseus gekeken. De dag is afgesloten met het bekijken van de eigen groentefilm. Het was een smakelijke vertoning.


Drie verslagen van de excursie Amsterdam NEMO en het Allard Piersonmuseum

Maartje eg1a

Op woensdag 18 november 2015 zijn wij met eg1a naar Nemo en het Allard Piersonmuseum in Amsterdam gegaan. Ik doe mijn verslag over Nemo.
Rond half 10 waren we in Amsterdam en gingen we naar Nemo. Eerst mochten we even zelf rond lopen op de 1e verdieping. Daarna volgden we een workshop hoe je elektrische auto’s kan maken. Ik heb samen met Merel een auto van legoblokjes, een frame, een batterij en tape gemaakt, met een propellor erop. We dachten dat het heel moeilijk was maar dat was gelukkig niet zo. ; ) Toen de tijd om was gingen we kijken welke auto het snelste was. De onze helaas niet maar het was wel heel leuk! Echt heel leuk! Na de workshop mochten we zelf het museum in. Ook dat was super leuk! Ik ben samen met Merel gegaan en heb een heleboel grappige en aparte dingen gedaan, die je normaal nooit zou doen. Zoals een bal laten vliegen (met een buis die een lucht stroom blaast) en naar een kettingreactie kijken. Verder hebben we kleuren gemengd en hele grote zeepbellen gemaakt.
Nemo is een supermuseum en ik had nog lang niet alle dingen in het museum gehad toen we moesten gaan. Ik ga er sowieso nog een keer met mijn familie naar toe omdat het zo geweldig, super en fantastisch was!
 

Ik op een hele grote stoel - Jolanda in een lachspiegel - Een waterkolk
(zo noem ik het)
Laurens eg1a
We zijn op 18 november gezellig met z’n allen naar Amsterdam geweest. Daar gingen we als eerst naar Nemo toe. Dat is een heel leuk museum waar je allemaal proefjes kunt doen. Als eerst mochten we even rond kijken. Toen hebben we een plasmabol van Nikolas Tesla gezien en een machine, waar je de cyclus van het schoonmaken van water kon nabootsen. Daarna hebben we een workshop elektrische auto bouwen gedaan. Dat was nog best lastig, want het motortje bij ons groepje bleef niet zitten op het tandwiel dat de auto aandreef. Toen hebben we ook op het einde nog een wedstrijd gedaan, wie de beste auto had. Ons team heeft het nog er best goed van af gebracht.
We zijn ook naar het Allard Pierson museum geweest. Dat is een klein geschiedenis-museum. Daar hebben we een speurtocht gedaan op de Grieks-Romeinse afdeling. Het was nog best een lastige speurtocht, want we wisten niet waar we moesten beginnen. Uiteindelijk hebben we hem wel afgemaakt. Onderweg kwamen we ook nog een kamer tegen waar ze scherven aan elkaar aan het puzzelen waren. Dat zag er best leuk uit en nadat we het gevraagd hadden, mochten we ook meedoen. Toen heb ik bijna een heel bord aan elkaar gepuzzeld.
Op het laatst mochten we ook nog even door de Kalverstraat heen lopen. We hebben gezellig nog wat bij de Starbucks gehaald. Daarna moesten we op de Dam op iedereen wachten. Jelle heeft nog een foto gemaakt met een man die als een levend standbeeld van een piraat poseerde en hij kreeg een lolly op de koop toe! 

Lizzy eg1a
Met de hele klas zijn wij naar Nemo geweest. We zijn naar Amsterdam gegaan met de trein en zijn vanaf het station naar Nemo gelopen. Daar hadden we een even de tijd om het museum te bekijken. Nemo is een museum voor jonge wetenschappers, die wel willen weten en leren, maar op een leuke en interessante manier. Aan het begin van het museum zijn allemaal proefjes te doen, er is bijvoorbeeld een heel “zeepbellenpark.” Daar zijn allemaal leuke dingen die je met zeepbellen kunt maken. Zo is er bijvoorbeeld een platform waar je op kunt gaan staan en dan ligt er een hoepel in zeepsop om je heen. Als je die omhoog trekt sta je dus in een levensgrote bel! Op de foto hieronder zie je een soort bal. Als je daar je handen op legt dan gaan de stralen onder je hand zitten. Bij elk proefje stond een uitleg zodat je snapte wat je aan het testen was. Na ongeveer een half uurtje hadden we een workshop in Nemo. Het was een workshop elektrische auto’s bouwen. Samen met je eigen groepje ging je proberen een zo snel en stevig mogelijke auto te bouwen. Eerst kregen we natuurlijk uitleg over wat elektrische auto’s zijn en hoe je ze sneller en beter kan maken. Daarna kregen we een box met de onderdelen erin en gingen we aan de slag. Met tape en losse onderdelen knutselde iedereen een auto in elkaar. Daarna begon de echte race. Wie was als eerste over de eindstreep? Na Nemo zijn we ook nog naar het Allard Pierson museum geweest waar we een speurtocht hebben gedaan. Het was een superleuke dag en ik denk dat ik namens alle kinderen van eg1a spreek! (Lizzy).


Een van de vele proefjes in Nemo


Impressie van het bezoek aan het Paleis op de Dam - vr. 30.10.15
Op 30 oktober zijn wij met de 4e klas gymnasium op excursie naar Amsterdam gegaan voor een bezoek aan het Paleis op de Dam. Het was erg gezellig, vooral omdat wij vorig jaar met precies deze groep ook naar Trier zijn geweest.
Eenmaal daar kregen we een rondleiding. Iedereen had van tevoren presentaties over het paleis gemaakt, dus het was wel geinig om alles (o.a. de klassieke elementen en versieringen) in het echt te zien. Omdat iedereen al zoveel wist, ging de rondleiding erg vlot. Uiteindelijk heb ik persoonlijk wel wat geleerd van het bezoek; een week later kregen we een schoolexamen over dezelfde stof.
Na het bezoek hebben we ook een rondwandeling met opdrachten gedaan. Daarna kregen we vrije tijd en mochten we op eigen gelegenheid naar huis. Na wat shoppen moesten we rennen om de trein te halen! Een geslaagde dag! (Olivia G4b).
Ik vond het Paleis op de Dam erg leuk, vooral omdat het weer eens iets anders was dan de doorsnee lessen latijn. Ook dat we na het reguliere programma in A’dam mochten blijven maakte het leuk. Ik ben nou niet zo ‘kunstig’ ingesteld, maar ik moet wel zeggen dat ik versteld stond van de prachtige beeldhouwwerken van het paleis. Al met al heb ik erg genoten en zou ik wel vaker van dit soort uitjes willen (Timon G4b).  

 

Atlas die het hemelgewelf draagt:  De Titaan Atlas steunde Kronos in de oorlog tegen Zeus. Hij leidde zelfs de Titanen, want Kronos was al oud. Toen Zeus won, kreeg Atlas een speciale straf van hem en werd veroordeeld om op de Westerse rand van de aarde (Gaia) te gaan staan en het hemelgewelf (Uranus) op zijn schouders te dragen, zodat deze hun oorspronkelijke verbintenis niet meer konden volhouden.

 

Romereis 19-24 september 2015
"Iter memorabile": een gedenkwaardige reis voor klas 5 gymnasium! Rome sweet Rome! Op 19 september was het weer zover. Terwijl vele (oud-)Eemlanders naar de reünie gingen op Het Nieuwe Eemland, vlogen drie docenten met 28 gymnasiasten naar Rome, alwaar ze het heden en verleden in zes dagen uitbundig verkend hebben. Kijken naar kunstwerken en ruïnes, genieten van het lekkere Italiaanse eten, flaneren langs de pleinen, serieuze presentaties aanhoren over pausen, koningen, keizers en Il Duce … kilometers lopen, en dat alles in een aangename temperatuur. Wat wil je nog meer? Nou, een dagexcursie naar het oude Pompeï (verstilde stad) en zwemmen in de zee bij Ostia (met dreigend onweer op de achtergrond): ook dit waren  hoogtepunten van de Romereis. Voor zowel de leiding, die bestond uit mevr. Gerritsen, dhr. Bijvoet en mevr. Verstraelen, als voor de leerlingen zal dit om allerlei redenen een onvergetelijke reis blijven.