Gymnasiumdag juli 2014 
Op woensdag 9 juli heeft de Gymnasiumdag voor klas 1 t/m 3 gym plaatsgevonden. Om 09.00 uur startten we met een lezing van oud-historicus dhr. R. Strootman. Aan de hand van het in Pompeii teruggevonden Alexandermozaïek behandelde hij de heldendaden van Alexander de Grote en wat er waar of niet waar was. Hierna koos iedere leerling een workshop. Zo kon men filosoferen, de Sirtaki dansen, Turks leren of aan een groot mozaïek werken; ook was er een workshop ‘Helden in de muziek’ en ‘Meten moet je doen'.

    

  

Tussen de middag kon ieder - ondanks de regen - buiten in het bos even uitrazen bij het spel ‘Levend Stratego’. Hierna wachtte ons een heerlijke Grieks-Turkse lunch, verzorgd door leerlingen van G3a onder leiding van dhr. Keijzer. In de middag vonden leuke, afwisselende presentaties plaats en konden ook ouders komen kijken wat in de workshops geleerd en gedaan was. Enkele talentvolle leerlingen, die een excellentie-programma gevolgd hebben, ontvingen tot slot een certificaat. Het was een zeer geslaagde dag! 

   

Klik hier voor meer foto's.

Juni 2014 - Romeinse verhalen in beeld

De leerlingen uit g2b hebben in de laatste les Latijn een aantal Romeinse verhalen uitgebeeld en in beeld gebracht. Hieronder staat het verhaal over Hannibal uit Carthago die met zijn troepen (en olifanten!) vanuit Noord-Afrika, via Spanje en Frankrijk over de Alpen trok om de Romeinen te verslaan. Het is uitgebeeld door Paulien, Baukje en Lisa: 

De tocht van Hannibal

  

De tocht over de Alpen was onbeschrijflijk zwaar. De mannen van Hannibal waren uitgeput, maar Hannibal dwong ze te blijven staan. 

  

Ze moesten hun eigen weg vrijmaken en hakken door het gebergte. Hannibal geloofde dat ze het zouden halen, ondanks alle tegenslagen.

  

Hannibal sprak de mannen moed in. Velen stierven een verschrikkelijke dood. 

  

Toch zetten zij door ... en zagen het einde van deze barre tocht.

Eindelijk zagen zij Italie aan de horizon!

En hieronder het verhaal over de Romeinse held Mucius, die ten overstaan van de vijand zijn rechterhand in het vuur stak en daarmee de minachting voor zijn lichaam en zijn liefde voor het vaderland toonde. Hij verdiende daarmee de bijnaam 'Scaevola' (linkerhand):

    

 

Mei 2014 - Project Duits kookboek maken
G2a werkt aan het project Duits kookboek maken, in de vorm van een hardcopy en in het kader van digitale middelen ook een online versie ervan. Deze is te bekijken op http://adnan.nu/. 
De leerlingen sluiten het project af met een verkoopactie van het kookboek (€ 2,-- per boek).

 

16-18 april 2014 - excursie Trier 
Bekijk hier een filmpje gemaakt door Tim, Aaron, Tenzin en Timo (g3a).
Hieronder een verslag door: Renate, Shanine, Iris, Floor, Armelle en Chinouk uit g3a en v3c.

dag 1
We moesten heel vroeg opstaan om op tijd op school te zijn (7.00 uur!). Om half acht konden we vertrekken en begon de vijf uur lange reis richting Trier. Toen we aangekomen waren gingen we wandelen lang de rivier de Mosel en hadden we de eerste presentaties. Daarna liepen we richting centrum naar de Dom en de Liebfraukirche voor nog meer presentaties. Ook hebben we in beide kerken rondgelopen. Daarna zijn we naar het Landesmuseum geweest. Daar kregen we een opdracht, een soort speurtocht in het Duits.

     

Het museum was heel interessant. Daarna hadden we twee uur vrije tijd :-). We hebben gewinkeld en ijs gegeten, omdat het heel mooi weer was. Na rondgelopen te hebben in Trier gingen we eten bij restaurant Zum Domstein. We hebben Schnitzel gegeten en dat was erg lekker. Na het eten zijn we teruggereden naar de jeugdherberg, waar we gingen voetballen op straat. Om tien uur moesten we naar binnen, omdat we anders buitengesloten werden. Toen was het allemaal heel gezellig en gingen we vrij laat slapen. ‘s Ochtends weer lekker laat opstaan (not) en begon dag twee. 

dag 2
door: Aaron, Tenzin, Tim, Lennard en Timo uit g3a.
Vandaag was het alweer de tweede dag van onze Trier-trip. Net als gister hebben we vandaag weer een paar erg leerzame presentaties gehad. Deze gingen over de: 
1.    Porta Nigra
2.    Karl Marxhaus
3.    Basilica van Constantijn
4.    keurvorstelijk paleis
5.    Kaiserthermen

’s Ochtends werden wij om half zeven om een onbekende reden wakker. Toen we uiteindelijk uit ons bed gekomen waren begonnen wij aan ons ontbijt. Toen we ons buikje rond hadden gegeten, gingen we in de bus naar Trier. De docenten wezen ons erop dat wij niet onze zwemspullen moesten vergeten. Er was echter toch iemand (Tim) zijn spullen vergeten. 
Deze dag begon in Trier met de Porta Nigra. Daarna gingen we naar het Karl Marxhaus. Hierna kregen we twee uur de tijd om een Trierer of Trierin te interviewen voor een filmpje waaraan een ‘melige’ prijs verbonden was. Als je op tijd klaar was had je een beetje extra vrije tijd. Toen gingen we Duken Donuts eten. Daarna om 13.00 uur me de hele klas eten in de tuinen van het keurvorstelijk paleis. Echter, er was ook de mogelijkheid om te voetballen aangezien iemand een bal had meegenomen. Hierna kregen we de presentatie over het keurvorstelijk paleis en daarna kregen we een presentatie over de basiliek van Constantijn. Daarna was het tijd voor de laatste presentatie van de dag: de Kaiserthermen.

  

Tegenover de Kaiserthermen, waar heeel toevallig een zwembad was, gingen we zwemmen. Het zwemmen was heel leuk. Na anderhalf uur gezwommen te hebben keerden we terug naar de bus. Toen uiteindelijk iedereen bij de bus was aangekomen kregen we geld om eten voor onszelf te kopen, om later om half acht weer te verzamelen voor de bus. 
Al met al was het een leuke en gezellige dag waarin er veel leerzame presentaties waren en we lekker gezwommen hebben. Nog veel Trier-plezier,live uit kamer 14.

dag 3
door: Eefke Veldhuis (docent Latijn en Grieks)
’s Avonds bleef het nog lang onrustig: logisch, want de bonte avond waarop zang en dans en zelfs stand-up comedy te bewonderen was, zinderde nog lang na. Ook de prijzen die gewonnen waren met de filmpjeswedstrijd maakten natuurlijk indruk. 
En hoewel de laatste nacht niet helemaal stil verliep, verscheen iedereen weer uitgerust aan de ontbijttafel in onze jeugdherberg. Dat moest ook wel, want er stonden nog twee mooie onderdelen op het programma. Na het ontbijt pakten we onze tassen in en ruimden de kamers op. Omdat iedereen zijn steentje bijdroeg, ging het heel snel. Rond kwart voor negen vertrokken we naar Trier om daar een bezoek te brengen aan het Romeinse amfitheater. Onder leiding van Bob en Martijn waanden we ons echte gladiatoren in de arena aan de voet van de Petrisberg.

 

  

Daarna was het toch echt tijd om afscheid te nemen van Trier en ons op weg te begeven naar Gerolstein om daar al wandelend de Vulkaneifel te ontdekken. Shanine, Renate en Chinouk vertelden ons in een krater over de geschiedenis van het gebied. Na deze pittige wandeling met allerlei weertypen (hagel, regen, zon) kwamen we weer bij de bus waar we uitgehongerd op de broodjes aanvielen. Doordat iedereen meehielp met bestellingen opnemen, smeren en uitdelen was ieders honger in een mum van tijd gestild. De terugreis verliep soepel en we arriveerden rond 18.00 uur weer op school. We kijken terug op een gezellige en leerzame excursie!

November 2013 - door mw. Mirjam Verstraelen 
Dit jaar zijn we gestart met één brugklas Gymnasium. De leerlingen waren  al snel gewend, mede dankzij hun enthousiaste mentor en drie tutoren. De eerste resultaten zijn goed. De gymnasiumdocenten zoeken steeds naar manieren om deze gemotiveerde klas uit te dagen. Zo hebben de leerlingen bij Levensbeschouwing een filmpje gemaakt. 

Volgende week start G1a met het vak Latijn, waarin ze veel gaan leren over de taal en cultuur van de oude Romeinen. Ook krijgen ze een project over mythen & sagen, waaraan meerdere vakken meedoen. Bij Wiskunde gaat G1a zich binnenkort voorbereiden op de landelijke Kangoeroewedstrijd. De leerlingen krijgen naast theorievakken alle creatieve vakken: Muziek, Tekenen, Drama en Handvaardigheid. Ze ontwikkelen zich dus niet alleen op cognitief gebied!

Excursie Nijmegen
door: Bob en Celis uit g2b
Op 31 oktober gingen we met de schoolbus naar Oud-Nijmegen. Wij hebben daar het Valkhof museum bezocht en een stadswandeling gemaakt. Tijdens de stadwandeling gingen we in groepjes met een kaart door de stad lopen langs alle Romeinse overblijfselen en teksten, waarbij we opdrachten moesten maken. In het museum gingen we met speciale leskisten aan de gang.

Het Valkhof museum
Bij binnenkomst in het museum was er een indrukwekkende trap die naar twee verdiepingen lijken en waar je ook nog eens doorheen kon. Er stond bij de trap een gids op ons te wachten. Eerst kregen wij een virtuele toer te zien over opgravingen in Nijmegen en omstreken. Daarna leidde de gids ons rond door het Romeinse deel van het museum. In dit deel stonden verpreid over verschillende zalen met verschillende onderwerpen, leskisten met ingewikkelde en interessante opdrachten. een voorbeeld van zoʼn opdracht is: een model van een opgrgraven voorwerp om het te duiden en te plaatsen.

Hieronder zie je een verzilverd Romeins ruitermasker, gevonden in Nijmegen.



Hier liep de 'limes': de grens van het Romeinse rijk.

De stadswandeling
Tijdens de stadswandeling liepen wij door Nijmegen heen en probeerden wij aan de hand van Romeinse teksten opdrachten te maken. We moesten fotoʼs maken van de stad met al zijn Romeinse aspecten. Nijmegen bleek een erg mooie stad te zijn. We liepen langs de Waalkade en we hebben erg mooie oud-Romeinse dingen gezien. De opdrachten lukten ons persoonlijk redelijk goed. We moesten zelf onze weg door de stad zoeken met zes personen per groepje. 
Tijdens de stadswandeling liepen wij door Nijmegen heen en probeerden wij aan de hand van Romeinse teksten opdrachten te maken. We moesten fotoʼs maken van de stad met al zijn Romeinse aspecten. Nijmegen bleek een erg mooie stad te zijn. We liepen langs de Waalkade en we hebben erg mooie oud-Romeinse dingen gezien. De opdrachten lukten ons persoonlijk redelijk goed. We moesten zelf onze weg door de stad zoeken met zes personen per groepje. 
  
De markt van Nijmegen nu.

Aan het einde van de excursie kregen we een uurtje vrije tijd en hebben we een beetje door de stad gewandeld en bij de McDonalds gegeten. Na het uurtje zijn we met de hele klas met de bus terug naar huis gegaan.