Eerste Gymnasiumdag - 04.07.13
Klik hier voor foto's.

April 2013 snuffelstage Ziggo
Omdat we (klas 3) nu bezig zijn met de profielkeuze heeft onze mentor geregeld dat er bijna iedere week in de mentorles een ouder komt om zijn/haar verhaal te vertellen: welke vakken hij/zij heeft gedaan, welke opleiding(en), en welke banen diegene heeft gehad. Een van de ouders stelde voor om de leerlingen die het interessant leek een rondleiding te geven bij zijn werk. Hij werkt bij Ziggo. Er waren vier mensen in onze klas die de rondleiding wilden doen: Nick, Jesper, Alain en Ryanne. We kregen een rondleiding in het data center in Utrecht en bij het hoofdkantoor van Ziggo, ook in Utrecht. We vonden het heel leuk en interessant om mee te maken.  We konden daar de machines zien die alles wat Ziggo aanbiedt waarmaken, normaal mag dat niet zomaar. In het hoofdkantoor zagen we wat de werknemers van Ziggo op een normale maandag doen, wie wat doet en hoe ze dat doen.

Maart 2013 excursie Trier 
Door: Alain Derkse uit g3a. Klik hier voor een sfeerimpressie in film van Trier in 'Lars ontdekt Europa' (gemaakt door: Hanneke Douwes, Cecile Ikink en Lars van der Weide).
Met 34 leerlingen en drie docenten stapten we op woensdag 13 maart 2013 al om 07.30 uur in de bus op weg naar Trier. Het was zonnig en koud. Met onze tijdmachine genaamd ‘bus’ zijn we door ruimte en tijd naar het oude Trier gegaan. Door gids Eduard weten we nu dat Trier eerder bestond dan Rome, de stad van de Romeinen die daar kwamen. Daarna stuurde ik, gids Alain, de avontuurgroep ‘Veldhuis’ naar de Moezel in de Middeleeuwen en Renaissance, de mooie wijnstreken en de vracht die verplaatst werd door de ‘Moezelkranen’. Met gids Linde gingen we naar de Romeinse tijd. Ze bracht ons naar het amfitheater, waar we gladiatoren zagen vechten en waar wolven omhoog werden gebracht met een lift uit één van de vele kelders. Gids Ryanne bracht ons naar de Liebfrauenkirche en Else naar de Dom, waar een nieuwe toren gebouwd werd omdat de geestelijken jaloers waren! Nu zijn we weer terug in 2013. Wat voor verhaal gaan we morgen beleven??’
 Er zit een beetje fantasie in dit verhaal, want helaas konden we wegen Eis und Schnee niet naar binnen in het amfitheater. Gelukkig vertelden onze gidsen wel wat er te zien was. De leerlingen hebben op eigen gelegenheid Trier verkend en we aten ’s avonds vlak bij de Dom aan de Hauptmarkt
Na onze overnachting in het pittoreske Weiskirchen, zo’n half uur rijden van Trier, hadden we de volgende dag opnieuw een vol programma: we bezochten de Porta Nigra, de beroemde Romeinse stadspoort van Trier, het Rheinlandisches Museum, het geboortehuis van Karl Marx, het keurvorstelijk paleis, de Kaiserthermen en het onvoltooid gebleven badhuizencomplex van keizer Constantijn. ’s Middags vrije tijd en lekker zwemmen bij het Bad an den Kaiserthermen. Na een live verslag van de verkiezing van de paus tijdens de busrit terug naar de jeugdherberg bleef het nog lang onrustig na de langverwachte Diskoabend ...  
De laatste dag werd er in groepjes gewerkt aan een filmpje in het Duits over een opvallend gebouw, monument of kunstwerk ergens in Trier dat de leerlingen zelf hadden uitgekozen. We bezochten nog de Basilika van Constantijn en vertrokken tussen de middag naar Gerolstein om een wandeling te maken in de besneeuwde Eifel. Een avontuurlijke wandeling die zo nu en dan zelfs meer leek op een survival. Maar iedereen liep stevig door. Rond een uur of vier vertrokken we richting Amersfoort, waar we stipt om 20.00 uur arriveerden. We kijken terug op een gezellige en leerzame excursie!

December 2012 - Door Manon, Daniëlle, Lola en Denise eg1a
In december kwam Sinterklaas op school. We hebben het in de klas gevierd met surprises en gedichten. Ook kwam Sinterklaas in de klas. 
Met kerst waren er acties voor 3FM Serious Request. Er waren verschillende activiteiten waar je aan mee kon doen zoals een steentje schilderen, op de foto met kerstmutsen en de kerstkaarten kopen. Ook was er een filmmiddag die je na schooltijd kon kijken.  
Zo haalde de school geld op voor de acties van 3FM. In totaal ongeveer €2.000,--.
Deze maand was er ook veel sneeuw. Het was daardoor wel stom en vervelend om op school te komen en vooral de berg op te komen. Op school waren er door verschillende klassen sneeuwballengevechten gehouden. Wij hebben daar niet aan mee gedaan, maar het zag er wel leuk uit (wel een beetje nat :) ).
Voor de kerstvakantie was er een talentenjacht. Er deden veel leerlingen aan mee en zelfs een paar docenten.  
We hadden het wel even moeilijk toen de school weer begon na de vakantie. Iedereen heeft het in de vakantie wel heel leuk gehad!  
HAPPY NEW YEAR!!!

December 2012 - Viering Sinterklaas in de mentorles en excursie Düsseldorf
Door: Demi, Ludo en Martijn uit g3a.

Sinterklaas op Het Nieuwe Eemland gymnasium 3
Dit jaar kwam Sinterklaas niet op school jammer genoeg. Maar we hadden met de mentrix zelf een kleine Sinterklaasviering ingepland. Op 6 december vierden we het tijdens de mentorles. Iedereen had een lootje getrokken en gaf diegene een klein cadeautje. Daaraan voorafgaand werd er nog een leuk groot Sinterklaasgedicht voorgelezen dat over iedereen in onze klas een stukje bevatte. Ook hadden sommige kinderen wat lekkers gemaakt. Kortom het was simpel maar gezellig. 

Düsseldorf
Donderdag 13 december zijn de vwo-klassen en de gymnasiumklas naar Düsseldorf gegaan. Daar was een kerstmarkt, waarop we verschillende opdrachten moesten doen. Nadat alle opdrachten afgerond waren, hadden we vrije tijd. Lekker rondlopen in Düsseldorf zelf, spullen kopen op de kerstmarkt, en af en toe een winkel in om weer warm te worden. Om een uur vertrokken we uit Amersfoort. De busreis duurde ongeveer 2 uur, wat erop neerkwam dat we rond drie uur in Düsseldorf waren. Op de kerstmarkt moesten we mensen interviewen en vragen stellen over kerstmis. Natuurlijk kom je dan voor de situaties te staan dat mensen je gewoon negeren, of dat ze er echt geen zin in hebben. Sommige mensen wilden dat het gesprek niet werd opgenomen, dus dat lukte ook niet. Maar uiteindelijk, na wat mensen te hebben uitgeprobeerd, was iedereen klaar met de interviews. Het was erg leuk. We hadden veel plezier, ook om de situaties die zich daar voordeden. Rond half acht vertrok de bus weer uit Düsseldorf en rond tien uur waren we weer terug bij de school. Al met al was het een heel leuke dag. 

Oktober 2012 - Excursie Nijmegen

door: Bob en Celis uit g2b 
Op 31 oktober gingen we met de schoolbus naar Oud-Nijmegen. Wij hebben daar het Valkhof museum bezocht en een stadswandeling gemaakt. Tijdens de stadwandeling gingen we in groepjes met een kaart door de stad lopen langs alle Romeinse overblijfselen en teksten, waarbij we opdrachten moesten maken. In het museum gingen we met speciale leskisten aan de gang. 

Het Valkhof Museum
Bij binnenkomst in het museum was er een indrukwekkende trap die naar twee verdiepingen lijken en waar je ook nog eens doorheen kon. Er stond bij de trap een gids op ons te wachten. Eerst kregen wij een virtuele toer te zien over opgravingen in Nijmegen en omstreken. Daarna leidde de gids ons rond door het Romeinse deel van het museum. In dit deel stonden verpreid over verschillende zalen met verschillende onderwerpen, leskisten met ingewikkelde en interessante opdrachten. een voorbeeld van zoʼn opdracht is: een model van een opgrgraven voorwerp om het te duiden en te plaatsen. 
Hieronder zie je een verzilverd Romeins ruitermasker, gevonden in Nijmegen.



Hier liep de 'limes': de grens van het Romeinse rijk.

De stadswandeling
Tijdens de stadswandeling liepen wij door Nijmegen heen en probeerden wij aan de hand van Romeinse teksten opdrachten te maken. We moesten fotoʼs maken van de stad met al zijn Romeinse aspecten. Nijmegen bleek een erg mooie stad te zijn. We liepen langs de Waalkade en we hebben erg mooie oud-Romeinse dingen gezien. De opdrachten lukten ons persoonlijk redelijk goed. We moesten zelf onze weg door de stad zoeken met zes personen per groepje. 
Tijdens de stadswandeling liepen wij door Nijmegen heen en probeerden wij aan de hand van Romeinse teksten opdrachten te maken. We moesten fotoʼs maken van de stad met al zijn Romeinse aspecten. Nijmegen bleek een erg mooie stad te zijn. We liepen langs de Waalkade en we hebben erg mooie oud-Romeinse dingen gezien. De opdrachten lukten ons persoonlijk redelijk goed. We moesten zelf onze weg door de stad zoeken met zes personen per groepje. 
  
De markt van Nijmegen nu.

Aan het einde van de excursie kregen we een uurtje vrije tijd en hebben we een beetje door de stad gewandeld en bij de McDonalds gegeten. Na het uurtje zijn we met de hele klas met de bus terug naar huis gegaan.

Oktober 2012 - Film bij Duits en meer proefjes bij scheikunde
door: Julia, Nick en Joachim uit g3a
Met Duits hebben we de film Goodbye Lenin gekeken.  Deze film gaat voor een deel over de deling van Duitsland. Hierna moesten we in groepen een presentatie houden over onderwerpen die bij de film pasten. Bijvoorbeeld het Marschallplan, de politieke partijen en belangrijke personen. Het plaatje van de tekst is bijvoorbeeld een stukje over Erich Honecker en wat hij te maken had met de politiek in de periode van 1945 en 1989, de gekleurde en onderstreepte dingen zijn steekwoorden die je vervolgens op een blaadje zet om zo de tekst beter uit je hoofd te kunnen vertellen, wat ook voor het grootste gedeelte moest in de presentatie.  Het was best wel een lastige opdracht, omdat we het in het Duits moesten vertellen en het grootste gedeelte uit ons hoofd. Maar uiteindelijk is het gelukt. Hieronder zie je het papier dat we gebruikt hebben bij de presentatie: 

Ben je benieuwd naar de film van Duits? Hieronder staat de trailer van Goodbye Lenin:

http://www.youtube.com/watch?v=pNZGlUbpwY8.

Ook hebben we weer veel proefjes gedaan met scheikunde. Zoals kijken of dingen een basische stof zijn of juist een zure stof. Met basisch kan je denken aan bijvoorbeeld gootsteenontstopper  en een zure stof is bijvoorbeeld zoutzuur. Hierboven staat een plaatje van de schaalverdeling van basische en zure stoffen. Een zure stof is als iets een PH, zoals dat heet, heeft van minder dan zes en iets is basisch als de PH groter is dan 8.  We hebben ook geleerd hoe je met behulp van indicatoren, een stof die kan aantonen of iets bijvoorbeeld zuur is, kan aflezen of hoe zuur of basisch een stof is. 
      

 

September 2012 - Kijkje in de klas bij natuur- en scheikunde
door:  Lars, Desi en Victor uit g3a
Vandaag ging het tijdens scheikunde over shampoo. Na een klein beetje theorie mochten wij zelf shampoo gaan maken. Onze klas werd verdeeld in vijf groepen. Elke groep moest zelf één shampoo maken. Alle spullen die wij nodig hadden, stonden al klaar op een grote tafel. Ook lagen er recepten voor de shampoos klaar. Eerst moesten wij detergent (een soort zeep) mengen met water. Dit moest je voorzichtig door elkaar roeren, want als je te hard roerde kwamen er klonten in de shampoo. Toen het een beetje gemengd was konden wij geur- en kleurstoffen gaan toevoegen. Ons groepje had als kleurstof rood en als geurstof appeltaart gekozen. Nadat wij alles bij elkaar hadden gedaan, moesten wij er zout bij doen en weer goed roeren. Dat zorgde ervoor dat de shampoo een beetje dik en stroperig werd. Wij moesten redelijk lang roeren, maar uiteindelijk werd de shampoo toch dik en stroperig. Onze shampoo was af! Aan het einde van de les mochten wij de shampoo in een plastic zakje doen en meenemen naar huis.


Onze shampoo: rood met appeltaartgeur

Op school hebben wij het tijdens natuurkunde gehad over geluid. We doen meestal ook practica en dit keer hebben we een echt werkende speaker gemaakt van papier. Hieronder zie je hoe je dat doet.

1. Knip uit een A4tje een rondje.

2. Knip uit dit A4tje een punt, zoals op de foto. Leg dan de ene kant van de punt over de anderen en maak hem vast.

3. Maak van een reep papier een kokertje. Maak het kokertje zo dun mogelijk.

4. Knip de onderkant zoals op de foto.

5. Maak nu het rondje vast aan de koker door middel van de geknipte onderkant.

6. Spin de ijzerdraad om de koker; zorg dat dit strak gebeurt en dat het begin en uiteinde eruit steken.

7. Brand nu de uiteinden van de koperdraad, dit zorgt ervoor dat de plastic laag weggaat.  

       

8. Om te zorgen dat de speaker echt werkt, heb je wel een versterker nodig en een kleine sterke magneet die in de koker past. Als je dit hebt moet je de uiteinden van het koperdraad vastmaken aan de versterker en de magneet doe je in de koker. Klaar is je goedkope speaker. Als je de speaker goed maakt heb je ook vrij goed geluid. 


Begin nieuw schooljaar
 - September 2012
Door Inger-Lise, Lisa en Marit 
De eerste schooldagen waren heel erg wennen en spannend. Om elkaar beter te leren kennen was er een sportdag georganiseerd, ook was er een schoolfeest georganiseerd. Het was heel anders dan de basisschool, bijv. de pauzes, kluisjes, verschillende docenten en het wisselen van lokalen. Iedereen voelde zich snel thuis en het is nog steeds gezellig. 

Het huiswerk was wel veel meer dan op de basisschool. We hebben nu nog geen Latijn en Grieks maar in het volgende blok hebben we wel Latijn. We hebben het heel erg naar ons zin. Bij Biologie hebben wij bijvoorbeeld expertlessen, dat is erg leuk dan zijn er bijna elke les twee of een kind(eren) die dan iets vertellen over een onderwerp wat met biologie te maken heeft, dat zet je dan in een presentatie. Voor die les krijg je een punt meer op een so of een halve punt meer bij een repetitie. De onderwerpen die nu zijn geweest zijn: plofkippen, obesitas en slakken.